מבוא נשירת מורים ממערכות החינוך השונות היא תופעה מוכרת ומתרחבת משנה לשנה. נשירה זו אינה תופעה המיוחדת לישראל או למדינות מסוימות אלא חוצה ומאפיינת מדינות רבות. מדובר בתופעה מורכבת הנגרמת משילוב של כמה גורמים הנוגעים לסיפוק ממקום העבודה, מחויבות ארגונית ונטיה או רצון לעזוב את מקום העבודה . לצד התרבות הארגונית המיוחד של ביה"ס, חווית ההוראה ומערכת הערכים והאמונות של המורים. מבחינה תאורטית ניתן להסביר את תופעת נשירת המורים ע"י שני מודלים: המודל הראשון, מודל הדרישות, עוסק בהשפעת סביבת העבודה של המורה. המודל השני, מודל התגמולים, מדגיש תמריצים כלכליים ונגזר מתאוריית ההון האנושי. נתוני אמפיריים מצביעים גם על תרומה ניכרת לשיקולים משפחתיים, במיוחד אימהות ונישואין, במסגרת ההחלטה לעזוב את מקצוע ההוראה ולנשירה בפועל. ככלל, נשירת מורים נגרמת כתוצאה משלוש קטגוריות של סיבות: 1.סיבות חיצוניות (כלכליות, מוסדיות וחברתיות). 2.סיבות הנוגעות לתעסוקה (הכשרה מקצועית, תנאי עבודה, גמול בעבודה, יכולת תעסוקה, מחויבות לארגון). 3.סיבות אישיות (מגדר, מצב משפחתי וניסיון בהוראה). בקרב גורמי השחיקה נמצאו בעיקר היבטים של שכר המורים, ריבוי הדרישות ממורה חדש, התמודדות עם תלמידים וסביבת העבודה בארגון הבית ספרי. מחקר עדכני מישראל שבחן התפתחות תפיסות המורים במהלך תוכנית הכשרתם להוראה מצא, כי, ככלל, חוויה שלילית של חוסר אונים בהתמודדות עם בעיות המשמעת של תלמידים מביאה לתחושות קשות ורצון לעזיבת המקצוע. התמודדות עם הנשירה ברחבי העולם כללה בין השאר תוספת תוכניות תמיכה וליווי של מורים בשנותיהן הראשונות, ומנטורינג ע"י מנהיגים בית ספרים. גם עליה בשכר בשיעור של 10% נמצאה כמקטינה את הסיכוי לנשירה בכ 36%(47) .
לסיכום, נשירת מורים הינה תופעה גלובאלית במגמת עליה, שלה השלכות משמעותיות ביותר על מערכת החינוך ועל כספי הציבור בכלל. קשורים אליה אספקטים הנוגעים לשאלות של שוויון בחברות מפותחות. מורים שעוברים יותר הכשרות ונמצאים תחת פיקוח ומשוב במהלך העבודה יטו לנשור פחות. נראה כי במרבית המקומות ישנה הסכמה על כך, כי תוכניות תמיכה וליווי של מורים בשנותיהן הראשונות, ומנטורינג ע"י מנהיגים בית ספרים הן דרכים טובות להתמודד על התופעה של נשירת מורים, גם עליה בשכר בשיעור של 10% נמצאה כמקטינה את הסיכוי לנשירה בכ 36%(47). s & Adamas, 2007 Harri התוכנית שלפניכם כוללת תמיכה וליווי למורים להקמת עסק עצמאי בתחום ההוראה , עסק יציב ובטוח אשר ירחיב את אפשרויות ההכנסה וישאיר את המורה במעגל העבודה לצד ליווי פדגוגי דידקטי הפותח צוהר לעבודה נוספת בתחום ההוראה המתקנת ע"י שיטת קריאה יחודית המשלבת גישות שונות ונותנת מענה מקצועי והולם לתלמידים מתקשים שלא הצליחו לרכוש את הקריאה בדרכים הרגילות. שילוב שני אלמנטים אלו יוביל את המורה לתחושת סיפוק חויה והצלחה ירחיב את אפשרויות ההכנסה וישאיר אותו לאורך זמן במעגל העבודה.
השלבים בהקמת עסק בתחום הלימודי: בואי לקחת את הידע שצברת במשך השנים כמורה להכנסה נוספת
עשרת השלבים:
שלב א': ההחלטה -לקבל החלטה שיוצאים לדרך עצמאית במקביל לעבודתי כשכירה. שלב ב': יציאה ופרסום -פיילוט מכירה של השירות שלי לשלושה לקוחות ראשונים במחיר מיוחד ומסובסד. פרסום בקבוצות נשים באיזור מגורייך, ערבי חשיפה להדרכה ועוד. שלב ג': פתיחת עוסק פטור-אפשרות לתת קבלה לכל מי שמשלם לנו. ניתן לבצע זאת במקביל לעבודתך כשכירה יש צורך לבנות דוח שנתי. שלב ד': הכנת מוצר פרסומי לחשיפה ראשונית, מוצר שיסלול את דרכנו להיכרות ומפגש עם לקוחות פוטנציאליים חדשים ורלוונטיים. מוצר מסוג זה - יגרום ללקוח להתעניין ולהרגיש שהוא רוצה לשמוע ממך עוד. המוצר הזה יכול להיות מדריך, סרטון, וובינר –או כל דבר יצירתי אחר שתוכלו להעלות על דעתכם. הכנת מוצר כניסה שיאפשר לנו להציע ערך ושירות נהדר ללקוח חדש,מבלי שיאלץ להתחייב מראש לתהליך ארוך ויקר. שני היתרונות המידיים והבולטים של יצירת אפשרות לשירות כניסה מסוג זה, הם: - ראשית, "טעימת" השירות בהחלט יכולה להפיג מליבו של הלקוח החדש שלנו חששות מהתחייבות לטווח ארוך, ותאפשר להשפיע לטובה ולצבוע את גישתו הבסיסית אלינו באור חיובי ואחר. - שנית, שירות הכניסה יתמוך באפשרות של רכישה גדולה ורחבה יותר -לאחר שהלקוח החדש הכיר אותנו אישית, בדק רלוונטיות, הרגיש התאמה, והעיקר: כבר "טעם" מטעמו של המוצר. בשלב זה, נדאג לנסח בפירוט ולהגדיר: איזה תוכן השירות יכיל? מה תהיה עבורו מסגרת הזמן הכי רלוונטית והכי מתאימה? איזה ערך מיוחד נוכל לתת ללקוחות החדשים הפוטנציאליים שלנו לטעום ולהרגיש? מה יוכל להשאיר אצל הלקוחות הפוטנציאליים החדשים שלנו רושם חיובי וטעם של עוד? שלב ה': הקמת תשתית חזקה לעסק איכותי, יעיל ומתקדם. תשתית מסוג זה תהווה מעטפת לכל מה שהעסק שלנו צריך: חשבונית דיגיטלית וכל מה שקשור להתנהלות הכלכלית הדיגיטלית שלנו, אפשרות לתשלום בסליקה (ולא רק ב-bit או ב-paybox), ובקיצור, כל מה שיכול לעשות לנו סדר ולחסוך לנו הרבה מאוד זמן. דבר נוסף, ולא פחות חשוב שהקמת תשתית כמו זו בעצם תאפשר: מקסימום גישה ונוחות ללקוחות שלנו, בעת הפנייה ויצירת הקשר, בתפעול השוטף, ובמרחב הבחירה בין אפשרויות התשלום השונות. התוצאה הישירה תהיה: שיפור יכולת הניהול של הקשר העסקי וההתנהלות הכלכלית שלנו מולם בכל הערוצים, פחות מכשולים, פחות תקלות ו"אי נעימויות", בדגש על האספקט הכלכלי / התשלומים. מעטפת השירותים הזו תאפשר בהכרח את קידום וייעול ההתנהלות העסקית שלנו, ותשפר משמעותית את סוג תקשורת, הגמישות שנוכל לאפשר, הנראות שלנו . א.חשבונית דיגיטלית (חשבונית ירוקה) ראשית, החשבונית הדיגיטלית תעשה לנו סדר. נוכל לדעת מכל מקום ובכל רגע נתון: למי הוצאנו הצעת מחיר, למי הוצאנו חשבונית - וכל הנתונים הכלכליים שלנו יימצאו - תמיד מסודרים, מאוגדים ומעודכנים - במקום אחד. שנית, ברגע שתתרגלו לפלטפורמה, תתגלה החשבונית הדיגיטלית ככלי יעיל ונוח במיוחד: השימוש בחשבונית הדיגיטלית יחסוך לכם הרבה כאב ראש, הרבה השקעה, וזמן רב - כל זה, בזכות הפונקציה של האפליקציה, אשר מאפשרת שרשור של חשבונות ומסמכים. אחרי שנשלח למישהו הצעת מחיר, נוכל להפוך אותה מיד, בלחיצה אחת, לחשבון עסקה – ברגע שאותו הלקוח כבר שילם – נוכל להפוך את אותו חשבון העסקה - בלחיצה, לחשבונית. שלישית, החשבונית הדיגיטלית מאפשרת לנו הורדה למחשב של מסמכי המקור, אבל היתרון האמיתי הוא האפשרות שלה לשליחת מסמכים בכל הערוצים: במייל, ב-WhatsApp, או בכל ערוץ אחר. ככה חסכנו את הצורך בהדפסת חשבוניות המקור, מה שהופך אותה לחשבונית ירוקה, ללא הדפסת דפים מיותרים - ולכן ידידותית לסביבה - ככה שבימינו ההולכים ומתחממים, השימוש בתוסף זה הוא עניין מתבקש גם בעיני הלקוחות. דבר אחרון וחשוב שנקבל מהחשבונית הדיגיטילית, הוא החיבור האוטומטי לסליקת האשראי: המשמעות היא כזאת: ברגע שמישהו משלם באשראי, המערכת מיודעת באופן אוטומטי, ומאפשרת שליחת חשבונית ישירות ללקוח: ללא צורך נוסף בעזרתנו, וללא כל פעולה ידנית.
ב. סליקה (משולם) במשימה השנייה לשלב השלישי שלנו, נדאג להקמה (או החלפה) של מערכת הסליקה. מחקרים שנעשו בתחום הכלכלה ההתנהגותית, הוכיחו זה מכבר שאנשים נוטים לרכוש בהיקף של 30% יותר, כשהרכישה מתבצעת דרך חברת האשראי, ולא בכסף מזומן. המשמעות מבחינתנו היא גדולה, והיא כזאת: פעמים רבות, עסקה יכולה ליפול לנו מהידיים - רק בגלל שאין לנו את האפשרות לתת ללקוח לשלם באשראי, וכשאנחנו אומרים "אשראי" - הכוונה היא גם למתן אפשרות לפריסת תשלומים, וגם לאפשרות באשראי להוראת קבע (עליה נרחיב בסעיף הבא). מערכת סליקה מוצלחת, תאפשר ללקוח לבצע עסקה שלא יורדת מהכרטיס באותו הרגע, כמו גם אפשרות לחלוקה לתשלומים. את מערכת ופעולת הסליקה הזו, כמו שראינו בעניין החשבוניות - ניתן להקים ולבצע בעזרת מספר חברות שונות. אני אישית, ממליצה על עבודה עם "grow" ("משולם" לשעבר). "grow" היא מערכת נהדרת ואמינה, שמאפשרת גם: התממשקות ישירה למערכת של "חשבונית ירוקה". בעזרת מערכת כמו "grow" נוכל לייתר סט של פעולות ידניות, שיפור מאסיבי בתחומים שגורמים לכאבי ראש ודורשים מאמצים מיותרים, כשהרווח המידי הוא: חסכון משמעותי מאוד בזמן. תוכלו למצוא בסוף מסמך זה, את עמוד הנחיתה באתר של חשבונית ירוקה, שבו ההסבר המלא על ההתממשקות בין שתי האפליקציות, והקישור שייקח אתכם להרשמה כמנויים בחברת הסליקה המומלצת "grow". כמו שציינו בסעיף א' של שלב זה, ובדומה לעניין בחירת ספק החשבונית – כמובן שאם יש לכם חשבון פעיל באפליקציה שאתם מרוצים ממנה זה בסדר גמור! אבל אם יש סיבה לכך שתרצו לדאוג להחלפת המערכת / אם המערכת שלכם לא מאפשרת גישה לאותם היתרונות, אני מציעה לכם לנצל את ההזדמנות: עכשיו בהחלט יהיה הזמן הנכון והמתאים ביותר לדאוג לביצועו המלא של המעבר. ג. לוודא פתיחה של הוראת קבע באשראי (לאחר קבלת אישור מחברת הסליקה) הוראת קבע באשראי מאפשרת גבייה של תשלומים בסכומים גבוהים, בלי ההכרח לתפוס ללקוח את כל מסגרת האשראי שהבנק נתן לו. לדוגמה: אם יש לנו עסקה על סך 10,000 ש"ח, נתקל בבעיה – אצל רוב הלקוחות הקטנים נפגוש מסגרות בגובה 5000-7000 ש"ח. מהסיבה הזו, העסקה יכולה ליפול רק בגלל שללקוח אין מספיק מקום במסגרת האשראי. אם נוכל לעומת זאת, לאפשר ללקוחות שלנו לשלם באמצעות הוראת קבע באשראי: נניח, בחמישה תשלומים - של 2000 ש"ח בכל חודש, אז מערכת הוראת הקבע - בעצם תתפוס בכל חודש רק 2000 ש"ח ממסגרת האשראי, בניגוד למערכת חיוב רגילה – שתתפוס ללקוח בתוך מסגרת האשראי - את סכום העסקה כולה. מסיבה זו, מדובר באחד הכלים החשובים שיעמדו לרשותנו – בעיקר בכל מה שנוגע לעסקאות בסכומים גבוהים וגדולים. ד. הגדרת מערכת לחתימה דיגיטלית על מסמכים מערכת לחתימה דיגיטלית על מסמכים היא כלי שיחסוך לנו הרבה זמן, יעשה לנו סדר, ויאפשר בעצם ללקוח לחתום בקלות על כל מסמך – מבלי שנצטרך להדפיס אותו בגרסתו הפיזית בשני עותקים. שימו לב – התקנת מערכת כזו, לא פוטרת אותנו במקרה הבא: לפגישה פרונטלית - תמיד נדאג להגיע כשבידינו נמצאים עותקים מודפסים: הסכם רגיל מודפס על נייר, שיהיה לרשותנו בזמן אמת, כדי לא לאבד את המומנטום. בכל מקרה אחר – נניח, בהסכמי שיתוף פעולה עם עסקים אחרים, חתימה על מסמכים רשמיים מול העובדים, וברוב הסיטואציות שנפגוש – עדיף שנעבוד עם מערכת החתימה הדיגיטלית, פשוט כי: -זה חוסך הרבה זמן -זה עושה סדר וזה ידידותי לסביבה -זה יחסוך לנו הרבה התעסקות עם ניירת -אף פעם לא נחפש שוב אחר עקבותיה של חתיכת נייר שלב ו' מיתוג מלא של העסק אחרי שדאגנו לבניית תשתית איתנה ואיכותית לעסק מקצועי, יעיל ומתקדם, הגענו לשלב הרביעי בתהליך הליווי: נייצר, או נחדש באופן מלא את מיתוג העסק 😀 בשלב זה נגדיר מחדש את המסרים העומדים בבסיס המיתוג והנראות של העסק שלנו: החל בעיצוב הלוגו (יצירה מאפס / שדרוג הקיים), דרך כל מה שקשור לרשתות חברתיות (יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם וכו'), ועד לפרטים הקטנים ביותר בשפה המיתוגית שבה בחרנו. לדוגמה: נוודא שהלוגו שלנו מופיע באופן אוטומטי בתחתית העמוד / בחתימה הדיגיטלית, שהוא חלק אינטגרלי מהחשבון שלנו בוואטסאפ ומופיע גם בכל ההודעות האוטומטיות שלנו. במילים אחרות: נתעמק ביצירה ובשיפור האחידות המיתוגית שלנו, בכל ערוצי העסק השונים: באתר האינטרנט שלנו, ברשתות החברתיות - ובכל דפי ועמודי הנחיתה שלנו - הדפים הפיזיים, והדפים שנמצאים ברשת. הדפים האלה הם כרטיס הביקור / הפנים שלנו ברשת, ומהווים חלק משמעותי בהשארת הרושם הראשוני שלנו הלקוח. לכן, לא נתפשר על פחות מ...: להראות תמיד במיטבנו, מן הסתם. א.עיצוב לוגו אופן העיצוב והסגנון של הלוגו שלנו -יבטא ויעביר בצורה ויזואלית את ערכי החברה. ב.דף פייסבוק עסקי מעוצב ומותאם גם לנייד- דף שידבר בשפה ויזואלית דומה לזו של שאר החומרים שלנו ברשת. כלומר, האתר שלנו, החומרים השיווקים, וכל מידע אחר עלינו באינטרנט. ג .מסמך חברה, חתימה בסוף אימייל וכו' (בעזרת הגרפיקאית) במשימה הרביעית של השלב הרביעי, נדאג ליצירת מסמך רשמי עבור העסק שלנו. ד.לשם כך, נדאג כעת להטמעת המיתוג החדש - גם בכל המסמכים הרשמיים של החברה בנוסף, נדאג לוודא שהמיתוג או החתימה החדשים אשר יצרנו - יופיעו מעתה בצורה אוטומטית בחשבון הדואר האלקטרוני שלנו: זאת אומרת - בחלקו התחתון של כל מייל שנשלח, מעתה ואילך! ה. הקמת מערכת אוטומטית לקביעת תורים עכשיו, בשלב שבו כבר יהיה לנו את כל המיתוג החדש שלכם – נוכל לדאוג להקמתה של מערכת עם סנכרון אוטומטי לקביעת תורים. מערכת קביעת תורים, תאפשר לכם לשלוח או לפרסם באמצעות קישור: עמוד שדרכו יוכלו הלקוחות שלכם לקבוע אתכם פגישה או שיחת ייעוץ – בלי הסיטואציה המסורבלת שבה נדרשים שני הצדדים לפתוח יומנים. המערכת מאפשרת סנכרון והעברת מידע באופן מהיר ואוטומטי, מהחשבונות הקיימים שלכם ב: Google Calendar / Outlook. המערכת הזו היא עוד כלי נוח יעיל, שגם משדר מקצועיות ורצינות – ומשאיר על הלקוח רושם חזק מאוד. תמורת התשלום החד פעמי, תקבלו במערכת המקושרת - רישיון שיהיה בעל תוקף עבורכם: ללא הגבלה שלב ז': כולל המלצות כתובות וסרטוני המלצה פתיחת משתמש במערכת דיוור (עדיפות לסמוב, או אינפוריו מובייל) שלב ח : הסכמי עבודה מול ספקים ולקוחות מעתה ואילך, הפעילות עם הלקוחות והספקים שלנו תתקיים על ידינו באופן מסודר, אשר בבסיסו חתימה על הסכמים לשיתוף פעולה. חתימה על הסכם כזה מול הלקוחות, הפרטנרים, הקולגות, וכל שאר השחקנים העסקיים שפעילים כעת או אלה שנעבוד מולם, תגדיר באופן מפורט את מהות ופרטי התנאים והשירות. פעולה בסיסית וחשובה זו, תוכל לשפר משמעותית את איכות הביצועים, התפקוד, ושביעות הרצון של כל הצדדים המעורבים. מסיבה זו, באופן טבעי, יצירה ועבודה עם סכמי עבודה מול ספקים ולקוחות, צפוייה בהחלט לגרום עם הזמן לעלייה נראית ומורגשת גם ברמת ההכנסות. שלב ט: בניית מערך שיווק ומכירות כדי להניע את העסק שלנו קדימה, חשוב שנתחיל להפעיל ולקדם את מערכת השיווק, כשהמטרה הסופית שלנו תהיה, כמובן, לקדם ולהוביל בסופו של דבר לביצוע עסקה חדשה. בשלב זה, נדאג להכין את כל מה שהעסק שלנו צריך ברמה הזו מהבחינה התשתיתית: תשתית אשר תתמוך, תעטוף ותאפשר את בניית מערך השיווק והמכירות, וכמובן שנדבר ונדאג להטמעת כל הרעיונות והפעולות שיאפשרו לנו: קידום שיווקי של העסק, יצירת קשרים והנעת תהליכי המכירה. א.פתיחת וואטסאפ עסקי כולל הגדרות של תגובה אוטומטית תגובה אוטומטית כזו, תתפקד אצלנו ככלי עסקי מרכזי וחשוב. כלי זה, ישמש אותנו מעתה ואילך - בתפקוד קריטי ומשמעותי ביותר - זאת, במיוחד בהסתכלות על מקרים של קבלת פנייה או שאלה - ובמיוחד כשהפנייה הזו תגיע מצידו של הלקוח הפוטנציאלי החדש. לאחר התקנת ההודעה המתאימה, תוכלו להיות רגועים ותמיד לדעת: כשלקוח חדש פונה אליכם – הוא יקבל מענה מיידי, באופן אוטומטי. המענה יכיל את כל הפרטים העסקיים הרלוונטיים, אשר אותם נבחר - ונחליט להוסיף. כמו למשל: קישור לאתר האינטרנט שלכם, לינק לדף המלצות שלקוחות כתבו עליכם, או קישור לדף שמאפשר קביעת פגישה אישית אתכם - וזה ייעשה באותו הרגע, בצורה מיידית - בלי לחץ לענות לטלפון מיד, ובלי החשש שאם לא תענו בזה הרגע - לגמרי תאבדו את הלקוח. ב. ייצוא אנשי הקשר מגוגל והעלאת הקובץ למערכת. כחלק מפעולות השיווק היזומות שנדאג לביצוען במסגרת שלב זה, נרצה ליידע את כל אנשי הקשר שלנו לגבי הדבר שבו אנו עוסקים ומפתחים. ג. הרשמה לתוכנת פלו תוכנית שותפים. שלב י - ליווי והכנה אסטרטגית לקמפיין שיווקי.